PRIVACY STATEMENT
Inleiding
Baneninhetgroen.nl B.V. (geregistreerd bij het handelsregister onder nummer 80322360, hierna: ‘Baneninhetgroen’) hanteert een strikt privacy beleid. Wij nemen privacy uiterst serieus en behandelen persoonlijke informatie zorgvuldig en vertrouwelijk. Dit privacy statement geeft aan hoe wij omgaan met de gegevens van onze werkzoekenden, kandidaten, werknemers, gedetacheerden, zakelijke klanten en relaties.
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die kenmerkend zijn voor een individu (ook wel ‘betrokkene’ genoemd) of die naar een individu (natuurlijke persoon) zijn te herleiden. Er zijn veel soorten persoonsgegevens. Denk bijvoorbeeld aan NAW-gegevens maar ook een telefoonnummer of gegevens over ras, godsdienst of gezondheid.
Baneninhetgroen is verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: ‘AVG’). Baneninhetgroen is in dat kader verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens en stelt vast hoe en waarvoor deze persoonsgegevens worden verwerkt.
Hierna zetten wij nader uiteen welke persoonsgegevens wij verwerken, waarvoor, hoelang en met wie wij persoonsgegevens delen. Tevens staat vermeld welke rechten betrokkenen hebben en hoe zij die kunnen uitoefenen.
Welke persoonsgegevens verwerken wij en hoe lang?
Wij verwerken persoonsgegevens van de navolgende personen:
- Werkzoekenden en kandidaten;
- Werknemers en gedetacheerden;
- Zakelijke relaties, zoals leveranciers en afnemers/klanten (voor zover dat natuurlijke personen zijn);
- Contactpersonen van zakelijke relaties.
Wij verwerken alleen de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de hierna beschreven doeleinden. Wij streven daarbij naar een minimale gegevensverwerking, wat betekent dat wij enkel de voor de doeleinden noodzakelijke persoonsgegevens verwerken en deze persoonsgegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk voor de hierna genoemde doeleinden van de gegevensverwerking en conform de (wettelijke) bewaartermijnen. De persoonsgegevens worden na het verstrijken van de relevante bewaartermijnen vernietigd.
Wij verwerken van de hierna genoemde (natuurlijke) personen in elk geval de volgende persoonsgegevens:
Werkzoekenden of kandidaten
- NAW gegevens, e-mailadres, telefoonnummer en andere contactgegevens.
- Geboortegegevens, leeftijd, geslacht.
- Curriculum vitae (CV), informatie over opleiding, stages en werkervaring.
- Gegevens over trainingen en opleidingen en/of testen die de kandidaat zelf of via ons heeft gevolgd of gedaan.
- Gegevens over beschikbaarheid en verlof.
- Gegevens die van belang (kunnen) zijn in het kader van de beoordeling van de geschiktheid van de kandidaat, bijvoorbeeld referenties en getuigschriften en gegevens betreffende werkervaring.
- Gegevens aan de hand waarvan de kandidaat zichzelf presenteert (video, foto).
Wij bewaren deze gegevens maximaal 4 weken na het einde van de sollicitatieprocedure, tenzij u toestemming geeft om de gegevens langer te bewaren waarna wij uw gegevens maximaal één jaar bewaren, voor het geval een passende functie binnen één jaar vrijkomt, tenzij wij op grond van een wettelijke regeling uw gegevens langer moeten bewaren of als langer bewaren echt nodig is voor het uitvoeren van onze activiteiten.
(Tijdelijke) werknemers en gedetacheerden
- NAW gegevens, e-mailadres, telefoonnummer, bankrekeningnummer en andere contactgegevens.
- Naam en contactgegevens partner.
- Geboortegegevens, leeftijd, geslacht.
- Curriculum vitae (CV), informatie over opleiding, stages en werkervaring.
- Gegevens over trainingen en opleidingen en/of testen die de betrokkene zelf of via ons heeft gevolgd of gedaan.
- Gegevens over beschikbaarheid en verlof.
- Nationaliteit, BSN, kopie identiteitsbewijs (alleen bij werknemers), een eventuele werkvergunning.
- Gegevens in het kader van een screening.
- Gegevens betreffende de aard en inhoud van vorige arbeidsbemiddelingen, alsmede betreffende de beëindiging ervan.
- Gegevens die gerelateerd zijn aan de personeels-, salaris- en verzuimregistratie.
- Gegevens aan de hand waarvan de betrokkene zichzelf presenteert (video, foto).
Voor zover wij deze gegevens op grond van een wettelijke verplichting moeten bewaren, vernietigen wij de gegevens nadat de wettelijke bewaartermijn is verlopen.
Alle overige gegevens verwijderen wij in de regel na twee jaar, behoudens beeldmateriaal (video, foto’s) die wij op eerste verzoek van de betrokkene verwijderen.
(Contactpersonen van) Zakenrelaties
- NAW gegevens, e-mailadres, telefoonnummer en andere contactgegevens.
Wij zijn verplicht gegevens relevant voor onze administratie gedurende de wettelijk voorgeschreven bewaartermijnen te bewaren. Alle overige persoonsgegevens zullen wij uiterlijk 2 jaar na het eindigen van de zakelijke relatie of na vertrek van de contactpersoon bij de zakelijke relatie verwijderen.
Waarvoor gebruiken we de persoonsgegevens?
Wij gebruiken de hiervoor genoemde persoonsgegevens voornamelijk om onze wettelijke verplichtingen na te leven en om onze diensten zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. Deze diensten bestaan onder andere uit het samenbrengen van werkzoekenden en bedrijven, financiële salaris en administratieve diensten. Daarnaast gebruiken wij de persoonsgegevens om de hierna vermelde redenen.
Persoonsgegevens van werkzoekenden en kandidaten
- Beoordeling van geschiktheid en beschikbaarheid van betrokkenen in verband met een bemiddeling naar vast of tijdelijk werk dan wel een opdracht, waarbij ook gebruik gemaakt kan worden van testresultaten.
Persoonsgegevens van (tijdelijke) werknemers en gedetacheerden
- Registratie en verwerking van gewerkte uren in ons salarissysteem.
- Aangaan en onderhouden van een werknemers- of personeels-/bemiddelingsrelatie met betrokkene en het uitvoeren van de hiervoor relevante administratie, waaronder het uitbetalen van loon.
- Nakomen van re-integratieverplichtingen en voldoen aan een (vanuit de overheid opgelegde) verplichting om personen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen.
- Verwerken van persoonsgegevens in het kader van een screening op verzoek van onze opdrachtgevers.
- Het bevorderen van persoonlijke ontwikkeling en inzetbaarheid van betrokkenen, waaronder training, opleiding en testen.
- Aanvraag van personeel gerelateerde subsidies.
Persoonsgegevens in verband met zakenrelaties
- Vastlegging van de overeenkomst met de opdrachtgever, het onderhouden en naleven van die overeenkomst met de opdrachtgever en facturering.
- Vastlegging van de overeenkomst met leveranciers en adviseurs, het onderhouden en naleven van die overeenkomst met leveranciers en adviseurs.
Overige redenen voor verwerking van persoonsgegevens
- Naleving van wet- en regelgeving, onder meer inzake identificatie, arbeidswetgeving, fiscale- en sociale zekerheidswetgeving en bestrijding van fraude. Dit omvat tevens de in verband hiermee noodzakelijke diensten die aan ons worden verleend door partijen met specifieke expertise, zoals belastingadviseurs, accountants, juridisch adviseurs en adviseurs op het gebied van kwaliteitsbevordering.
- Het benaderen van betrokkenen voor commerciële aanbiedingen, nieuwsbrieven en trainingen- van Baneninhetgroen die interessant voor hen kunnen zijn, uitsluitend indien zij zich daarvoor hebben aangemeld.
- Ten behoeve van de communicatie.
- Kwaliteitsdoeleinden zoals certificering.
Op grond waarvan verwerken wij de persoonsgegevens?
Om persoonsgegevens te mogen verwerken moet er een grondslag zijn. Wij verwerken persoonsgegevens op de navolgende grondslagen:
Werkzoekenden en kandidaten
- Aan ons verleende toestemming.
(Tijdelijke) werknemers en Gedetacheerden
- Uitvoering van een overeenkomst met de betrokkene.
- Nakoming van wettelijke verplichtingen (onder andere op grond van de fiscale regelgeving).
- Toestemming van de betrokkene voor het toezenden van marketing-uitingen en het gebruiken van beeldmateriaal.
- Gerechtvaardigd belang, onder meer bij het beoordelen van uitzendkrachten op integriteit, geschiktheid en betrouwbaarheid (screening), om kwaliteitssystemen te ontwikkelen en om accountantscontrole te laten plaats vinden.
Zakenrelaties
- Uitvoering van een overeenkomst met de betrokkene.
- Nakoming van wettelijke verplichtingen (onder andere op grond van de fiscale regelgeving).
- Toestemming van de betrokkene.
Algemeen
Er kunnen zich nog andere situaties voordoen waarin wij persoonsgegevens verwerken op grond van een gerechtvaardigd belang van Baneninhetgroen (bijvoorbeeld als dit noodzakelijk is voor de uitvoering voor onze dagelijkse bedrijfsvoering).
Indien wij uw persoonsgegevens verwerken op grond van een wettelijke of contractuele verplichting of ter uitvoering van een overeenkomst met u, dan is het belangrijk dat u de door ons gevraagde gegevens aan ons verstrekt. Doet u dit niet, dan kunnen wij de overeenkomst met u niet uitvoeren.
Indien wij uw persoonsgegevens verwerken op grond van uw toestemming, dan heeft u te allen tijde het recht om die toestemming in te trekken. Vanaf dat moment zullen wij per direct stoppen met het verwerken van die persoonsgegevens.
Het delen van persoonsgegevens
Wij delen de verzamelde persoonsgegevens uitsluitend met derden ter ondersteuning van de hiervoor genoemde doeleinden of indien dit wettelijk verplicht is. Aan wie welke persoonsgegevens worden verstrekt hangt af van de situatie. De persoonsgegevens worden niet doorgegeven buiten de EER.
Werkzoekenden en kandidaten
Wij delen alleen persoonsgegevens met potentiële opdrachtgevers of toezichthoudende autoriteiten als dit uit de aard van onze relatie met de betrokkene voortvloeit en/of uit de wet volgt dat wij de persoonsgegevens met hen mogen delen.
(tijdelijke) werknemers, gedetacheerden
Wij zijn verplicht tot het verschaffen van persoonsgegevens aan bevoegde autoriteiten en instanties, zoals:
- Belastingdienst, sociale verzekeringsinstanties en de arbeidsinspectie;
- Arbodienst;
- Adviseurs en andere leveranciers van expertisediensten, die wij inschakelen in verband met een correcte naleving van onze wettelijke verplichtingen;
- Instellingen belast met toezicht op naleving van cao-verplichtingen, zoals Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU);
- Onderwijsinstellingen waar de betreffende BBL-leerlingen zijn ingeschreven;
- Overige relevante overheidsinstellingen en toezichthouders, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Zakenrelaties
Wij zijn verplicht tot het verschaffen van persoonsgegevens aan bevoegde autoriteiten en instanties, zoals:
- Belastingdienst;
- Adviseurs en andere leveranciers van expertisediensten, die wij inschakelen in verband met een correcte naleving van onze wettelijke verplichtingen;
- Overige relevante overheidsinstellingen en toezichthouders, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
Wij zien erop toe dat er zo nodig met deze derden afspraken worden gemaakt over de eisen waar de gegevensuitwisseling aan moet voldoen en specifiek dat de betreffende derde partij eveneens de AVG naleeft. De verzamelde persoonsgegevens zullen niet worden uitgeleend, verhuurd, verkocht of anders openbaar worden gemaakt dan op de hiervoor genoemde wijzen. Zonder wettelijke grondslag zullen wij geen gegevens doorgegeven aan een land buiten de Europese Unie.
Beveiliging van de persoonsgegevens
Wij vinden een goede beveiliging van uw persoonsgegevens erg belangrijk. Wij hebben technische en organisatorische maatregelen getroffen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen (cyber)criminaliteit, vernietiging, verlies of een andere onrechtmatige verwerking. De getroffen maatregelen voldoen minimaal aan de algemene eisen die gesteld worden aan informatiebeveiliging voor een organisatie als de onze. Wij evalueren de getroffen maatregelen periodiek en stellen die zo nodig bij. Indien wij gebruik maken van diensten van derde partijen, zoals een IT-leverancier, zullen wij afspraken maken over afdoende beveiligingsmaatregelen.
Wij zorgen dat medewerkers niet meer inzage of toegang hebben tot de persoonsgegevens dan zij strikt noodzakelijk nodig hebben voor de goede uitoefening van hun werk.
Met iedereen die de beschikking krijgt over de door ons verwerkte persoonsgegevens en niet reeds uit hoofde van beroep, functie of wettelijk voorschrift een geheimhoudingsplicht heeft, komen wij een verplichting tot geheimhouding daarvan overeen.
Privacy rechten van betrokkenen
U heeft de volgende rechten m.b.t. de verwerking van uw persoonsgegevens:
- U kunt vragen om informatie over en inzage in de persoonsgegevens die wij van u verwerken. Dit houdt met name in dat u kunt opvragen welke persoonsgegevens er van u zijn geregistreerd en voor welke doeleinden die persoonsgegevens worden gebruikt en met welke derde partijen deze zijn gedeeld.
- U kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens, bijvoorbeeld als u van mening bent dat het gebruik van uw persoonsgegevens niet noodzakelijk is voor de uitvoering van onze activiteiten of het voldoen aan een wettelijke verplichting.
- U kunt ons verzoeken uw persoonsgegevens te laten wijzigen/corrigeren en/of de verwerking van uw persoonsgegevens te beperken.
- U kunt ons vragen om uw persoonsgegevens te verwijderen uit onze systemen.
- U kunt ons vragen om ervoor te zorgen dat uw persoonsgegevens aan een andere partij worden overgedragen;
- U kunt door u gegeven toestemming voor de verwerking van uw persoonsgegevens op elk moment intrekken. Let wel: u trekt uw toestemming niet terug voor eerder verwerkte persoonsgegevens op basis van uw toestemming.
Verzoeken en andere berichten ter zake van de uitoefening van voornoemde rechten kunnen schriftelijk worden ingediend via onderstaande contactgegevens. Indien wij dit nodig achten, kunnen wij aanvullende vragen stellen ter verificatie van uw identiteit. U ontvangt in beginsel binnen één maand na ontvangst van uw verzoek een reactie. Wij zullen aan uw verzoek voldoen, tenzij wij een dwingend, gerechtvaardigd belang hebben om niet aan uw verzoek te voldoen, dat zwaarder weegt dan uw privacybelang. Ook kunnen wij om technische redenen niet (altijd) alle kopieën van de persoonsgegevens onmiddellijk uit onze systemen en back-upsystemen verwijderen. Wij kunnen ook weigeren te voldoen aan de hiervoor genoemde verzoeken als deze onredelijk vaak worden gedaan, onredelijk zware technische inspanningen vergen of onredelijk zware technische gevolgen hebben voor onze systemen of de privacy van anderen in gevaar brengt.
Indien Baneninhetgroen heeft voldaan aan een verzoek om persoonsgegevens te corrigeren, aan te vullen of te verwijderen, of wanneer u eerder gegeven toestemming tot verwerking van uw persoonsgegevens heeft ingetrokken, zullen wij ook aan derden aan wie deze persoonsgegevens zijn verstrekt, mededeling doen van de wijziging.
Indien u niet tevreden bent over de wijze waarop wij met uw verzoek of bezwaar zijn omgegaan of anderszins over de verwerking van uw persoonsgegevens door Baneninhetgroen, kunt u ook een klacht over het gebruik van uw persoonsgegevens indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Meer hierover kunt u vinden via: link.
Geautomatiseerde besluitvorming
Baneninhetgroen neemt geen besluiten over zaken die (aanzienlijke) gevolgen kunnen hebben voor personen op basis van geautomatiseerde verwerkingen. Van profilering in de zin van de AVG is dan ook geen sprake.
Wijziging van het privacy statement
Baneninhetgroen heeft het recht de inhoud van dit privacy statement op ieder gewenst moment zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen. Aanpassingen van het privacy statement worden op de website van Baneninhetgroen gepubliceerd. Geen van de bepalingen uit dit privacy statement heeft tot doel om enige verplichting of overeenkomst tot stand te doen komen tussen Baneninhetgroen en u als betrokkene.
Vragen en contact
Bij vragen of opmerkingen over de verwerking van uw persoonsgegevens en dit privacy statement of in verband met het uitoefenen van de hiervoor genoemde rechten, kunt u contact opnemen met Baneninhetgroen via de volgende contactgegevens:
E-mailadres: rene@baneninhetgroen.nl
Telefoonnummer: 06-34880277
Postadres: Nieuwland Parc 9, 2952 DA Alblasserdam
De actuele versie van dit privacy statement is op 11 juli 2018 opgesteld en op 1 januari 2024 herzien.